Hore

Home staging – ako funguje a v čom spočíva jeho čaro?

20
marec
2019
Home staging – ako funguje a v čom spočíva jeho čaro?

Pár slov na úvod

predchádzajúcom článku o home stagingu sme vysvetlili, čo home staging ja a čo s ním súvisiace pojmy znamenajú. Teraz, keď už máme pevné základy, môžeme na nich začať stavať. V tomto článku sa pokúsime vysvetliť, aký veľký dosah má home staging na naše emócie a ako funguje nákupné správanie v bežnej home stagingovej praxi.

Ľudia sa už od nepamäti rozhodujú na základe emócií, a nie je tomu inak ani dnes. O psychológii nákupného správania či vplyvu emócii na naše rozhodovanie existujú mnohé štúdie i voľne dostupné články na internete. Tu však nechceme zachádzať do detailov, a venovať tomu prílišnú pozornosť. Priblížime si skôr len zopár informácií vychádzajúcich priamo z našich skúseností.

1. Prvý dojem

Prvý dojem je, tak, ako pri osobnom zoznámení, tak aj pri „prvom kontakte“ s nehnuteľnosťou, nesmierne dôležitý. Prvý dojem je to, čo utvára obraz o nehnuteľnosti, ktorý sa s kupujúcim nesie ďalej, už počas celého trvania obhliadky. Aj keď to nemusí znieť úplne fér, je tomu (bohužiaľ) tak. Preto by mal byť čo najlepší, aby ste o záujemcu zbytočne neprišli.  Ak ste človek, ktorý sa v tejto sfére trochu pohybuje, určite ste už postrehli často opakované tvrdenie, že o kúpe rozhoduje už prvých pár sekúnd. A teraz si zoberte, aký je to krátky časový úsek, aby ste niekoho zaujali a získali si tak jeho pozornosť. Zablatená rohožka či smeti položené pri dverách teda neprichádzajú do úvahy. Kupujúci vníma nie len to, čo vidí, ale aj cíti. Ak ho nechcete odplašiť, nedopúšťajte sa takýchto častých chýb.

Pri kúpe nehnuteľnosti ide o veľa. Je to asi najväčšia investícia, ktorú v živote robíme, a preto bude kupujúci o to viac vnímavejší a v strehu. Nevníma len vizuál samotný, ale vníma aj všetky farby, vône, zvuky i materiály, ktoré mu na záver utvoria celkový (dobrý alebo zlý) dojem z vašej nehnuteľnosti.

2. Emócie

A čo nasleduje ďalej? Emócie. Emócie sú pre predaj nesmierne dôležité, nakoľko, ako bolo vyššie spomenuté, ovplyvňujú naše racionálne rozhodovanie. A popravde, dokážu nám niekedy poriadne popliesť hlavu. :) Príjemné osvetlenie či vôňa sviečok, ktoré dotvárajú celú atmosféru, vyvolajú u kupujúceho pozitívnu emóciu. Sú to však iba drobné triky, s ktorými sa už stretol určite každý, napríklad v nákupných centrách. Sú iba akýmsi doplnkom celého „predajného“ balíka. To reálne, čo má rozhodujúci vplyv na kúpu nehnuteľnosti, vytvárajú všetky ostatné drobné detaily, ako príjemné teplé osvetlenie, harmonicky zladené farby, mäkučké vankúše, štrikované deky, čerstvé kvety, krásne dekorácie, a na záver aj veľmi podstatná vec… poriadok. Asi nič nedokáže pokaziť celkový dojem viac, ako chaotická domácnosť, ktorú kupujúci vidí za bežnej „prevádzky“. Riady v dreze, rozsypané hračky na zemi, rozložené knihy či poznámky do práce … O kvalitách vašej nehnuteľnosti je potom už ťažko diskutovať, keď ste neúmyselne sústredili všetku pozornosť vášho záujemcu na tieto veci.

TIP: Prečo home stageri používajú pri stagovaní často krát prestieranie, naservírované koláčiky či muffiny, alebo flašu šampanského s ružami nadekorovanú v spálni? Presne preto, aby sa potencionálny kupujúci cítil vítaný a ako doma.   

3. Predstavivosť

Viete si predstaviť prázdnu miestnosť ohraničenú bielymi stenami, ako by vyzerala kompletne zariadená? Ak áno, gratulujeme! Ste jedným z mála, ktorý to naozaj dokáže. Väčšina ľudí však túto „schopnosť“ nemá, a to je aj dôvod, prečo sa prázdne byty (aj v prípade, že prešli rekonštrukciou, a mali by byť lákavé), predávajú ťažšie. Kupujúci si totižto vie len ťažko predstaviť, ako by jeho nový byt alebo dom vyzeral so zariadením. Čo je pre predávajúceho ešte horšie, kupujúcim sa zdajú jednotlivé miestnosti podstatne menšie, ako reálne sú. Pre prázdne byty je preto home staging ideálnym riešením. Pomocou home stagingu sa vlastne načrtne účel jednotlivých miestností a možnosti rozloženia zariadenia, čo kupujúcemu poskytne „hmatateľnejšiu“ predstavu.

Možno si niektorí z vás povedia, načo toľko práce okolo zariaďovania. Žijeme vo svete moderných technológií, a 3D vizuálizácie či dokonca 3D prehliadky sa pomaly stávajú štandardom. To je síce fakt, ale keď sa vrátime o jeden bod vyššie, pochopíme, v čom je rozdiel. Od digitálnych vizualizácii sa homestaging líši v tom, že kupujúci emocionálnejšie i zmyslovejšie vníma to, čo sa deje okolo neho. Je tak povediac v strede diania, čo sa pri vizualizácii povedať nedá. Pri homestagingu si kupujúci môže v reálnom čase a na reálnom mieste prehliadnuť priestor, omakať jednotlivé veci, pocítiť atmosféru danej nehnuteľnosti a vžiť sa do kože jej obyvateľa. A to sú presne tie momenty, ktoré rozhodujú o kúpe nehnuteľnosti.

TIP: S rovnakým problémom sme sa počas nášho pôsobenia stretli už niekoľko krát. Typickým prípadom bola napríklad aj realizácia Slatinská a Rajecká, pri ktorých home staging zafungoval perfektne. 

4. Farby a štýl

Farby a štýl sú posledným základným bodom, s ktorým je dobré sa aspoň v stručnosti oboznámiť. Čo sa týka farieb, tak pri home stagingu sa používajú najmä zemité farby, ako rôzne odtiene hnedej, sivej, béžovej či bielej, pretože sú nám najprirodzenejšie, a tým pádom nás nerušia, pôsobia upokojujúco a vytvárajú dojem čistoty. V kombinácii s teplým osvetlením a látkovými doplnkami tak  nehnuteľnosť dýcha atmosférou domova. 

U nehnuteľnosti, ktorá prešla rukami skúseného homestagera, by ste len ťažko hľadali výrazné prvky alebo krikľavé farby. Ak sa ich homestager ale predsa len rozhodne použiť, dokáže ich naaranžovať veľmi opatrne a s citom.

TIP: Majitelia nehnuteľností sa veľa krát nedokážu odosobniť a zhodnotiť stav svojej nehnuteľnosti objektívnym spôsobom. Nie je to ale ich chyba! K nehnuteľnosti a veciam ich viaže citová väzba, ktorá im v tom bráni. Bohužiaľ, má to často krát negatívne dopady aj na predaj. Názor odborníka je preto na mieste. Odborník nie je citovo zainteresovaný a dokáže sa na nehnuteľnosť pozrieť aj kritickými očami kupujúcich a dobre poradiť.

Záver

Pravidiel pri stagovaní nehnuteľnosti je nespočetne veľa a bežný človek sa v nich môže ľahko stratiť. Ak ste však nadšencom zariaďovania a trúfate si pustiť sa do homestagingu sami, možno vám fotografie z naši realizácií pomôžu v inšpirácii. Držíme palce! :)

Ak ste ale na opačnej vlne a zariaďovanie vám spôsobuje stres, alebo len jednoducho nemáte čas, netrápte sa zbytočne a kontaktujte nás. My sa postaráme o kvalitnú úpravu a rýchly predaj vašej alebo klientovej nehnuteľnosti.

Tím HOMEBRAND.

Autor článku

HOMEBRAND.sk

Jedinečnosť našej práce spočíva najmä v tom, že absolútne prihliadame na potreby, povahu a očakávania našich klientov. Venujeme sa dvom oblastiam, s ktorými sa na nás môžete obrátiť – naaranžovaniu (homestagingu) predávanej alebo prenajímanej nehnuteľnosti, a úprave bytov a domov pre vlastné bývanie.

Zaujali sme?
Stretnime sa.

nepovinné

Ing. Jacqueline Brandisová

+421 905 682 489
info@homebrand.sk