Hore

Homestaging – základný slovník, ktorý je dobré poznať

15
február
2018
Homestaging – základný slovník, ktorý je dobré poznať

Ako sa v tom zorientovať?

Homestaging, homestager, potenciál … Tak komplikované slová, ktorým veľakrát nerozumieme. Vo svete homestagingu a realít sú však pomerne bežné, a preto je dobré sa s nimi aspoň trochu oboznámiť. Čo teda tieto čudné výrazy znamenajú? Poďme sa na ne pozrieť trochu podrobnejšie.

Homestaging

Homestaging by sme asi najzrozumiteľnejšie vyjadrili ako prípravu nehnuteľnosti na predaj. Presnejšie však ide estetickú prípravu nehnuteľnosti na predaj alebo prenájom, niekedy dokonca aj pre vlastné účely bývania, s cieľom maximálne využiť jej potenciál. Čo to však v praxi znamená?

V praxi to znamená toľko, že keď je homestaging spravený premyslene a kvalitne, po jeho realizácii by sa malo dosiahnuť podstatné zvýšenie počtu záujemcov o nehnuteľnosť, predaj alebo prenájom by sa mal urýchliť a eventuálne by sa vďaka nemu mala zvýšiť aj ich trhová hodnota. V zahraničí je úplne bežné, že pred tým, než je nehnuteľnosť „predstavená“ trhu a ponúknutá k predaju či nájomu, navštívi ju najskôr homestager. Jeho prínos je vskutku obrovský a realitní makléri si to aj dobre uvedomujú. Na pleciach homestagera stojí posúdenie nehnuteľnosti z hľadiska jej potenciálu a vykonanie takých úprav, aby sa dosiahol už vyššie spomenutý efekt. Moc komplikované? Či ani nie? :) Poďme sa pozrieť na ďalší pojem, ktorý to celé ešte viac vysvetlí.

Homestager

Typického homestagera by sme mohli klasifikovať ako umelca. Je to osoba, ktorá je spravidla kreatívna, no nemali by jej chýbať ani vedomosti technickejšieho charakteru, poznatky a aktuality zo sveta realít, dlhodobé skúsenosti či kritické myslenie. Je realizátorom a hlavným iniciátorom vyššie opísaného homestagingu. Pre docielenie ideálneho dojmu z nehnuteľnosti dokáže vidieť každú menšiu, či väčšiu chybičku, a ešte predtým, ako vám ju ukáže už vie, ako ju opraviť. Šikovný a skúsený homestager sa vie vynájsť v každej situácii, nezávisle od toho, o aký typ nehnuteľnosti ide, či v akom je nehnuteľnosť stave. Jeho hlavným pracovným nástrojom je mozog, ktorý chŕli kreatívne nápady na zlepšenie, a až následne ruky, ktoré jeho myšlienky dovedú do hmatateľnej, i vizuálnej podoby.

Medzi umelcov ho radíme napríklad aj preto, že i z mála dostupného „materiálu“ vie vykúzliť očarujúce dielo. Vidí veci tam, kde ich iní nevidia. Napríklad už zo samotnej domácnosti vie na home staging použiť množstvo (pre niekoho zbytočných) vecí, ako staré knihy, roztopené sviečky, prázdne nádoby od kávy, či nábytok a ďalšie dekorácie, ktorým majitelia nenašli využitie. Domácnosť preorganizuje tak, aby bola vzdušnejšia, priestrannejšia a pôsobila prirodzeným a útulným dojmom. A to je to, čo sa kupujúcim páči.

Potenciál

Ako bolo vyššie spomenuté, úlohou home stagera je odhaliť potenciál nehnuteľnosti. Čo to ale ten záhadný potenciál znamená?

Potenciál nehnuteľnosti znamená toľko, že každá nehnuteľnosť, aj keď to na prvý pohľad nie je vždy viditeľné, má svoje silné i slabé stránky. Tieto silné stránky je potom potrebné už iba „nájsť“ a poukázať na ne šikovným spôsobom. Prečo? No preto, aby si ich potenciálny kupujúci aj všimol, a nezameriavali sa len na jej nedostatky. Úlohou homestagera však rozhodne nie je zakryť chyby nehnuteľnosti, ale vyzdvihnúť všetko to, čo je na nehnuteľnosti dobré.    

Ako sa ale takýto potenciál odhaľuje? Nuž, za tým už stojí hodne skúseností, no základné princípy „čo pri predaji nerobiť“ zvládnete určite aj vy sami.

Ako príklad zlej praxe sa často používajú vystavené osobné veci majiteľov nehnuteľnosti, ktoré by mali zmiznúť z dohľadu pri každej obhliadke. A to od hygienických pomôcok, cez rodinné fotografie, šperky, či ďalšie veci evokujúce VÁS ako osobu a váš osobitý štýl. Potenciálny kupujúci môže pri obhliadke totižto nadobudnúť pocit, že nie je vítaný. No samozrejme. Ak vám beží práčka, varíte v kuchyni, všade sú obrázky vašej rodiny, či práve sušíte prádlo alebo v pozadí beží telka. Toto všetko sú negatívne ruchy, ktoré odpútavajú jeho pozornosť a medzitým aj zabudne, prečo k vám vlastne prišiel. Svoju pozornosť sústredí totižto úplne inde, a to napríklad na fotografie vašej rozkošnej rodinky.

Častým strašiakom bývajú aj miestnosti, v ktorých trávime dosť času. Presne tak, je to kúpeľňa a toaleta :) Aj keď sa nám to nehovorí ľahko, kupujúcich naozaj nezaujímajú vaše zubné kefky, kefa plná vlasov či sušiaca sa bielizeň. Veď keď si to tak zoberieme, ako si po takomto obraze môžu predstaviť, že tam raz budú bývať?  … To asi nie … Tento príklad sa však dá krásne aplikovať naozaj na každú jednu miestnosť v nehnuteľnosti. Často krát hovoríme, že po homestagingu by mala nehnuteľnosť pôsobiť viac „neosobne“ „neobývane „novo“ – ak to preženieme, vytvárať dojem, že je nie je obývaná a všetko je tak povediac „nedotknuté“. Neznamená to ale, že nehnuteľnosť máte úplne vypratať! To teda vôbec.

Tu je potrebné nájsť ten správny balans, aby vaša nehnuteľnosť nepôsobila ani príliš prázdno a smutne, no ani zapratane a stiesnene. Pravidlom je, že nepotrebné veci odložíme z dohľadu, no nahradíme ich inými, ktoré priestor zútulnia a ohrejú. Nahradiť takto môžeme napríklad staré opotrebované kľučky, vypálené svetlo či lampu, prezliecť periny a posteľ zakryť pekným prehozom, načechrať vankúše, pretrieť šmuhy na stene, zavesiť vkusné obrázky, naaranžovať čerstvé kvety, prečalúniť čelo postele, a ďalšie veci, ktoré hravo zvládnete aj sami, a nie sú vôbec nákladné. Ani by ste neverili, ako takéto maličkosti dokážu prispieť k lepšiemu dojmu z vašej nehnuteľnosti.

Záver

Máte z toho celého chaos a chcete mať poctivo spravený homestaging? Oslovte nás. Všetko vybavenie od nábytku až po doplnky vám požičiame z nášho skladu. V prípade, že vaša nehnuteľnosť potrebuje aj vymaľovať, vyspraviť drobné chyby, namontovať novú kuchyňu či dokonca komplet zrekonštruovať, zariadime to za vás. Vaša prítomnosť nie je nutná. Všetky práce oddozorujeme a vy sa môžete spoľahnúť, že budú dokončené včas a vo vopred stanovenom rozpočte.

Tak čo? Tešíte sa na veľké zmeny?:)

HOMEBRAND.

Autor článku

HOMEBRAND.sk

Jedinečnosť našej práce spočíva najmä v tom, že absolútne prihliadame na potreby, povahu a očakávania našich klientov. Venujeme sa dvom oblastiam, s ktorými sa na nás môžete obrátiť – naaranžovaniu (homestagingu) predávanej alebo prenajímanej nehnuteľnosti, a úprave bytov a domov pre vlastné bývanie.

Zaujali sme?
Stretnime sa.

nepovinné

Ing. Jacqueline Brandisová

+421 905 682 489
info@homebrand.sk